A A A K K K
людям з порушенням зору
КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «ЦЕНТР ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ВИСОЧАНСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ ХАРКІВСЬКОГО РАЙОНУ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ»

Що спільного і чим відрізняються модельні та навчальні програми?

Дата: 26.07.2024 14:13
Кількість переглядів: 1138

Фото без описуМодельна навчальна програма – це документ, що визначає орієнтовну послідовність досягнення очікуваних результатів навчання учнів, зміст навчального предмета (інтегрованого курсу) та види навчальної діяльності учнів, рекомендовані для використання в освітньому процесі у порядку, визначеному законодавством. Натомість, навчальна програма є документом, що визначає послідовність досягнення результатів навчання учнів з навчального предмета (інтегрованого курсу), опис його змісту та видів навчальної діяльності учнів із зазначенням орієнтовної кількості годин, необхідних на їх провадження (стаття 1 Закону України «Про повну загальну середню освіту»). Навчальна програма конкретизує ці послідовності та результати й чітко їх визначає. Укладаючи навчальну програму вчитель має орієнтуватися на кількість годин, визначену навчальним планом закладу освіти. 

Спільними рисами програм є: 

1️⃣. Як модельні, так і навчальні програми розробляються на основі Державного стандарту. 

2️⃣. Обидва види програм розкривають компетентнісний потенціал галузі та окреслюють методи, форми, способи і засоби його реалізації. Програми у своєму змісті зазначають мету, окреслену в зазначеному стандарті; завдання і функції у реалізації цієї мети; ключові компетентності та наскрізні вміння; інтегровані змістові лінії та способи їх реалізації; очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів.

❓ Чим відрізняються модельні та навчальні програми?

1️⃣. Модельна навчальна програма визначає орієнтовну послідовність та окреслює очікувані результати навчання учнів. Тоді як навчальна програма конкретизує ці послідовності та результати й чітко їх визначає. 

2️⃣. Модельна програма визначає зміст предмета чи інтегрованого курсу, що викладається, а також різновиди діяльності учнів. Навчальна ж програма описує це більш конкретно та детально.

3️⃣. Модельна програма не визначає кількості годин викладання, тоді як навчальна визначає мінімальне й максимальне навантаження з певного предмета чи курсу.

4️⃣. Навчальну програму затверджує педрада закладу освіти, тоді як модельна отримує гриф від держави.

 

📌 Модельні навчальні програми

Модельні програми формують зв’язок між очікуваними результатами, змістом навчання й різновидами навчальної діяльності.

Модельна навчальна програма не дає конкретних пояснень щодо викладання предмету, тому є широкий простір для авторської думки та креативу під час створення навчальних матеріалів. Тож будь-який авторський колектив чи окремі вчителі можуть розробляти навчальну програму й навчальні матеріали на основі модельної програми.

Автори модельної навчальної програми перетворюють орієнтири для оцінювання зі стандарту освіти в очікувані результати навчання, а також визначають зміст та різновиди навчальної діяльності.

У модельній програмі результати навчання вибудовуються в певній логічній послідовності. І це головне завдання модельної програми – визначити послідовність досягнення очікуваних результатів. І ця послідовність уже є ознакою різних навчальних програм, оскільки вона може бути різною в різних модельних програмах.

Отже, модельні навчальні програми призначені для упорядковування логіки та послідовності отримання результатів навчання. Ця логіка далі має розкриватися в навчальних програмах.

📌 Навчальні програми

Навчальна програма має конкретизувати, а не копіювати модельну програму. Тому навчальні програми складають на рівні закладу освіти. Отже, саме тут має відбуватися подальша деталізація результатів навчання – від очікуваних результатів за розділом та темою (що визначає модельна програма) до очікуваних результатів кожного уроку.

У навчальній програмі визначають: 

🔹 зміст навчального матеріалу (тема), 

🔹 діяльність учнів, 

🔹 очікувані результати навчання.

Учителеві необхідно конкретизувати порядок вивчення тем (відповідно до обраного підручника) та розподіл годин на вивчення певного розділу/теми. 

Під час розроблення навчальних програм брати за основу модельну програму, злегка адаптувавши її до своїх потреб, не варто, оскільки такий підхід не враховує всіх переваг навчальних програм. Насамперед треба звертатися до першоджерел – відповідних законів та стандартів, а потім брати до уваги модельні навчальні програми. Адже жодна модельна навчальна програма не має достатньо інформації для того, щоби створити дієву навчальну програму. 

Модельна програма мусить бути конкретизована в навчальній програмі. 

Навчальні програми також можуть містити міжгалузеві проєкти. Адже під час розроблення модельних програм є змога лише зазначити та рекомендувати, в межах якогось розділу можна запропонувати учням міжгалузевий проєкт. Оскільки створення проєкту залежить від низки чинників у закладі освіти, то деталізація його реалізації можлива лише в навчальній програмі, коли є змога врахувати можливості вчительського колективу та особливості роботи школи.

Те саме стосується й оцінювання. У модельній навчальній програмі лише загальні рекомендації, а не конкретні відповіді. Натомість школа може працювати за внутрішнім планом річного оцінювання, відповідно до якого кожен учитель розробляє систему оцінювання свого предмета. В оцінюванні школа спирається на свої принципи і стандарти оцінювання.

Корисні матеріали:

✔ Закон України «Про повну загальну середню освіту» 👉 http://surl.li/dqcuzm

✔ Державний стандарт базової середньої освіти 👉 http://surl.li/bexzpi

✔ Офіційний сайт ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» 👉 https://imzo.gov.ua/

✔ Модельні навчальні програми для 5-9 класів Нової української школи 👉 https://mon.gov.ua/

Джерело: Східне міжрегіональне управління Державної служби якості освіти


« повернутися

Вхід для адміністратора