A A A K K K
людям з порушенням зору
КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «ЦЕНТР ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ВИСОЧАНСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ ХАРКІВСЬКОГО РАЙОНУ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ»

Яким чином педагог може забезпечити формування ключових компетентностей учнів?

Дата: 01.02.2024 10:26
Кількість переглядів: 713

Фото без описуОсновою формування ключових компетентностей є особистісні якості, особистий, соціальний, культурний і навчальний досвід учнів; їх потреби та інтереси, які мотивують до навчання; знання, уміння та ставлення, що формуються в освітньому, соціокультурному та інформаційному середовищі, у різних життєвих ситуаціях. 

Отже, реалізуючи компетентнісний підхід в освітньому процесі, вчитель своєю діяльністю, пов'язаною з вивченням предмета, формує особистість учня. 

У зв’язку із цим, педагогові необхідно звернути увагу на:

1️⃣ Опрацювання нормативних документів: законів України, Державних стандартів, освітню програму закладу, навчальні програми.

Вимога щодо забезпечення компетентнісного підходу до організації освітнього процесу закріплена в Законі України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», а також у Державних стандартах. 

Державні стандарти загальної середньої освіти – це вимоги до обов’язкових результатів навчання та компетентностей здобувача загальної середньої освіти відповідного рівня.

 

У Державному стандарті початкової освіти, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України 21.02.2018 № 87 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24.07.2019 № 688), для кожної освітньої галузі визначено мету та загальні результати навчання здобувачів освіти в цілому. Загальні результати навчання – це сукупність знань, умінь, навичок, способів мислення, поглядів, цінностей, інших особистісних якостей здобувачів початкової освіти, що відповідають загальним цілям освітньої(-іх) галузі(-ей).

У Державному стандарті базової середньої освіти, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 № 898, зазначається, що вимоги до обов’язкових результатів навчання визначено на основі компетентнісного підходу. Для кожної освітньої галузі визначено: мету, єдину для всіх рівнів загальної середньої освіти; компетентнісний потенціал, що позначає здатність кожної освітньої галузі формувати всі ключові компетентності через розвиток умінь і ставлень та базові знання.

Основою формування ключових компетентностей є особистісні якості, особистий, соціальний, культурний і навчальний досвід учнів; їх потреби та інтереси, які мотивують до навчання; знання, уміння та ставлення, що формуються в освітньому, соціокультурному та інформаційному середовищі, у різних життєвих ситуаціях.

2️⃣ Вибір технологій навчання. Оскільки основна особливість компетентнісного підходу полягає у формуванні й розвитку в учнів здатності практично діяти, використовувати індивідуальний досвід успішних дій у різноманітних навчальних ситуаціях,  доречно застосовувати, наприклад,  метод проєктів,  цінність якого полягає у вихованні самостійності, розвитку ініціативності  здобувачів,  виробленню  в  них  умінь планувати власну діяльність та свідомо ставитися до неї; компетентнісні  завдання  та  формування  через  них компетентностей учнів; формування «м’яких» навичок; упровадження STEAM  освіти, як одного із  видів міждисциплінарної інтеграції  наук.

3️⃣ Оцінювання результатів навчання здобувачів освіти. Ключові компетентності складно вимірювати. Для формування оцінки рівня сформованості ключових компетентностей необхідно використовувати інтерактивні технології, які дозволяють не тільки кількісно, з використанням 12-бальної системи оцінювання, а й якісно, включаючи самооцінку та зовнішню експертну оцінку, відслідковувати ключові компетентності, наприклад: формування портфоліо, тести з відкритими завданнями; включення учнів у дослідницьку діяльність; постановка та розв'язання проблемних завдань; диспути як ефективний засіб компетентнісного навчання; розв'язання ситуативних завдань; мультимедійне навчання, комп'ютерне моделювання; використання методу навчальних проєктів.

Здатність до самооцінювання (самокритичність, уміння працювати над помилками, здатність реально оцінювати свої можливості тощо) – це необхідна умова і ознака компетентності у кожній галузі знань. Систематичне фіксування своїх досягнень, постійний аналіз причин успіху і невдач, своє ставлення до того чи іншого виду діяльності – все це допомагає ставити цілі навчальної діяльності і досягати результатів.

Дізнатися більше:

🔸 Державний стандарт початкової освіти 👉 https://cutt.ly/BwZKuBY7 

🔸 Державний стандарт базової середньої освіти 👉 https://cutt.ly/bwZKipLJ 

🔸 Рекомендації закладам освіти 👉 https://sqe.gov.ua/diyalnist/rekomendacii-zakladam-osviti/ 

🔸 Абетка для директора 👉 https://cutt.ly/OwZKimZe 

 

Управління Державної служби якості освіти у Харківській області


« повернутися

Вхід для адміністратора