Як українські школи використовують штучний інтелект. Результати всеукраїнського дослідження
Як гадаєте, скільки вчителів використовують нейромережі для підготовки до занять? А скільки школярів апгрейднули оцінки завдяки ШІ?
Ми маємо відповідь. Нагадаємо, що восени 2023 року Мала академія наук та Projector провели всеукраїнське дослідження перспектив штучного інтелекту у шкільній освіті. Настав час для підсумків.
Завдяки 1 747 учителям та 1 443 школярам, які поділилися своїм досвідом використання нейромереж, ми дізналися чимало цікавого.
Найпопулярніший сервіс ШІ серед учнів і вчителів — ChatGPT, а другий за популярністю — інструмент від проєкту «На Урок». Значно менше обидві аудиторії чули про Grammarly, Bard Google, Midjourney, Notion AI та Stable Diffusion.
За результатами дослідження, **майже всі опитані вчителі **чули про сервіси ШІ, зокрема 7 із 10 користувались принаймні одним із них за останні 6 місяців. Загалом 76% учителів щонайменше один раз користувалися ШІ, і для половини з них цей досвід був позитивним.
Освітяни розповіли, що за допомогою сервісів ШІ готуються до занять, створюють тести для домашнього завдання, проводять уроки, перевіряють знання учнів. Також ШІ допомагає в позакласній роботі. У кожній другій анкеті вчитель/-ка стверджує: ШІ змінить освітній процес у найближчі роки.
37% учителів-респондентів так чи інакше вже залучали школярів до використання ШІ, а 49% планують це зробити. Натомість 39% опитаних не мають наміру прямо радити учням використовувати ШІ в навчанні.
Щодо українських школярів, то, згідно з результатами опитування, вони краще обізнані з ШІ та його використанням в освіті, ніж учителі. Серед них 91% знає про ШІ-сервіси, 85% принаймні раз їх використовували, а третина з них робить це щотижня чи навіть частіше. 6 із 10 учнів використовували сервіси ШІ вдома для підготовки до уроків, а близько 40% — у школі, зокрема під час самостійних робіт.
В окремих анкетах учні анонімно зізнавалися, що користуються інструментами ШІ, порушуючи академічну доброчесність, — здебільшого для підготовки завдань із гуманітарних дисциплін.
Деякі школярі поділилися, що штучний інтелект генерує текстові заголовки або референси, якими вони зрештою користуються для власної творчої роботи. Також ШІ допомагає їм конспектувати й уточнювати дані, які вони упустили на уроці. На думку підлітків, це значно заощаджує час.
Школярі розповіли: поза навчанням використовують ШІ для систематизації інформації, саморозвитку, пошуку ідей.
«Більшість опитаних школярів і вчителів уважають, що ШІ може змінити освіту в майбутньому. І це має стати сигналом для грамотної й покрокової інтеграції такої технології у навчальний процес в Україні. Це світова практика. МАН як освітня держустанова вже враховує ці тенденції: на нашій базі з’явилася секція “Системи та технології штучного інтелекту”. Її учасники готують свої проєкти у цій сфері», — відзначив президент Малої академії наук України Станіслав Довгий.
«Демократизація ШІ демонструє нову реальність: ми доручаємо комп’ютерам роботу, яку ще вчора виконували самі. Але найкращих результатів досягаємо, коли люди й машини працюють разом. Це особливо важливо в освіті, де експерименти з ШІ можуть покращити досвід навчання. Ми сподіваємося на більше використання ШІ в освітніх програмах не тільки у форматі додаткових курсів, а й зміни принципів вивчення класичних точних і гуманітарних дисциплін на користь викладання із залученням штучного інтелекту», — підкреслив Chief Innovations Officer у Projector AI Lab Денис Суділковський.
Автори дослідження планують використати отримані результати для освітніх проєктів на тему ШІ в Україні.
Ознайомитися із повною версією дослідження можна за посиланням.
МАН Джерело